Sursa foto: https://pixabay.com/ro/photos/avizier-stickies-post-it-lista-3127287/
Raportându-mă la ultimele interacțiuni avute cu clienții am considerat că articolul prezent ar putea fi util pentru cei care doresc să înceapă o afacere, însă nu știu de unde să pornească.
Deși există articole numeroase pe această temă, sper să aduc un plus de claritate și din perspectivă practică și juridică pe acest subiect.
Primii pași când începi o nouă afacere
Când începi o afacere nouă trebuie să răspunzi la următoarele întrebări:
-
Ai sau poți obține autorizările/certificările prevăzute de lege pentru a desfășura activitatea dorită?
Pentru S.R.L. restricțiile sunt foarte puține din acest punct de vedere. Însă cu totul alta este situația în cazul P.F.A.. Pentru înființarea acestora din urmă, legea prevede că în anumite situații este necesar a se face dovada pregătirii profesionale în domeniul / domeniile în care se solicită autorizarea sau a experienței relevante.
Din punctul meu de vedere, este greșită practica actuală de a cere astfel de documente pentru toate P.F.A., lipsind cu desăvârșire temeiul legal în acest sens. Astfel, art. 8 alin. 3 din O.U.G. nr. 44/2008 are următorul conținut:
”În cazul în care, potrivit unor prevederi legale speciale, pentru anumite activităţi economice este necesară îndeplinirea unor condiţii de pregătire profesională şi/sau de atestare a pregătirii sau experienţei profesionale, persoanele prevăzute la art. 4 (n.red. persoanele fizice care desfășoară activități economice individual şi independent, ca persoane fizice autorizate, ca întreprinzători titulari ai unei întreprinderi individuale, ca membri ai unei întreprinderi familiale) trebuie să facă dovada îndeplinirii acestora.”
Cu toate acestea, în practică, trebuie făcută dovada îndeplinirii condițiilor pentru fiecare activitate (cod CAEN) pentru care se solicită autorizare. Un mare inconvenient care decurge din această abordare este lipsa de previzibilitate: pentru unele activități e dificil să anticipezi care ar fi pregătirea profesională pe care trebuie să o probezi.
-
Va fi această afacere de durată, sau e o activitate pe care plănuiești să o desfășori temporar, poate chiar în paralel cu un job full time?
Deși din perspectiva costurilor și procedurilor de înființare diferențele nu sunt importante, ”închiderea” diferă destul de mult. În cazul S.R.L., procedura de dizolvare, lichidare și radiere durează, în cel mai bun caz și dacă firma nu înregistrează datorii, aproximativ două luni. Cea mai simplă procedură de radiere presupune două etape din perspectiva registrului comerțului, și un raport de lichidare întocmit de un expert contabil. P.F.A., pe de altă parte, se radiază în baza unei cereri, de cele mai multe ori.
-
Activitatea pe care o vei desfășura va fi una continuă sau ocazională?
În situația în care anticipezi că vei avea puțini clienți, s-ar putea ca un P.F.A. să ți se potrivească mai bine. Este mai ușor de ”întreținut” din punct de vedere contabil (declarațiile se depun de regulă anual, iar situația contabilă trebuie întocmită la fel, anual, cu foarte puține excepții, cum este situația P.F.A. plătitoare de TVA). Pentru un S.R.L., situațiile financiare se întocmesc, de regulă, lunar. Din acest motiv și costurile cu contabilitatea diferă.
Mai mult decât atât, pentru S.R.L. este obligatoriu ca situațiile financiare să fie întocmite / verificate de un contabil, pe când în cazul unui P.F.A. colaborarea cu contabilul este opțională (cu toate acestea, eu recomand să apelezi la un contabil pentru că erorile din contabilitate sau declarații costă mult mai mult decât serviciile acestuia, iar confortul psihic că se ocupă cineva competent de aspectele fiscale este neprețuit).
-
Vei dori să desfășori mai multe activități (potrivit clasificării CAEN), să îți dezvolți afacerea în mai multe direcții, sau doar câteva activități determinate și previzibile?
În cazul S.R.L. legea nu prevede limitări din punct de vedere al numărului de activități care pot fi autorizate (cu foarte puține excepții). Atenție însă la un aspect cu privire la care apar confuzii destul de des: faptul că anumite coduri CAEN sunt prevăzute de actul constitutiv, nu înseamnă că există autorizare în vederea desfășurării acestora.
Activitățile pe care societatea este autorizată să le desfășoare sunt cele care se trec în declarația pe proprie răspundere tip pusă la dispoziție de Oficiul pentru registrul comerțului. Aceste activități vor figura în certificatul/certificatele constatatoare care se vor elibera la finalul procedurii de înmatriculare a societății.
În cazul P.F.A., legea limitează numărul codurilor CAEN care pot fi autorizate la maxim 5 activități.
Un aspect deseori trecut cu vederea sau analizat incomplet, este latura fiscală a alegerii. Majoritatea antreprenorilor sau viitorilor antreprenori aleg S.R.L. pentru că dările datorate statului ar fi mai mici. Acesta este un adevăr incomplet.
Într-adevăr, impozitul pe venitul micro-întreprinderilor este de 3%, dacă societatea nu are angajați și 1% dacă societatea comercială are cel puțin un angajat cu normă întreagă. Ceea ce se omite este faptul că, deși practica este foarte răspândită, desfășurarea activității societății de către administrator nu este, în opinia mea, în acord cu normele legale în vigoare.
Administratorul este un mandatar al societății. Rolul lui este acela de a reprezenta societatea în raport cu terții, de a încheia contracte, de a se ocupa de organizarea în sens general a activității. Sub nicio formă administratorul nu poate desfășura activitățile din care societatea obține venituri în mod direct, fără a avea și un contract de muncă.
Prin urmare, dacă nu intenționezi să închei un contract de muncă cu societatea, atunci da, S.R.L. ar putea fi avantajos din punct de vedere fiscal.
Însă în această formă, nu vei fi asigurat în sistemul național de sănătate, nu vei beneficia de indemnizație de concediu medical, nu se vor vira contribuțiile aferente sistemului de pensii publice, nu vei beneficia de șomaj în situația în care se închide societatea comercială și altele asemenea.
Pandemia aceasta ne-a arătat că, deși în mod normal nu se acordă atenția cuvenită acestor aspecte, în cazul în care afacerea noastră ia o pauză din motive pe care nu le putem controla (decizii ale autorităților), ajutorul financiar primit de la stat poate fi important.
Dacă vei încheia un contract de muncă cu societatea, calculul impozitelor și contribuțiilor trebuie realizat în funcție de fiecare situație în parte, fiind importantă din acest punct de vedere și cifra de afaceri a societății comerciale.
P.F.A. pe de altă parte, are obligația de a achita doar impozitul pe venit dacă veniturile medii lunare nu depășesc nivelul salariului brut minim pe economie. Dacă se depășește acest nivel, atunci se vor achita și contribuțiile la sistemul de sănătate și la cel de pensii, însă, în prezent nivelul lor este plafonat la nivelul salariului minim pe economie.
Un ultim aspect privește modalitatea în care asociații pot să culeagă roadele muncii: în cazul S.R.L., ”plata” asociatului se poate realiza numai prin retragerea de dividende, pentru care se achită impozitul prevăzut de lege. Titularul P.F.A., în schimb, poate oricând să folosească banii câștigați, fără a fi necesară vreo formalitate în acest sens.
Cu ce te poate ajuta un avocat când dorești să începi o afacere?
Un avocat te poate ajuta cu alegerea formei de organizare sub care vei desfășura activitatea (cele mai frecvente pentru micile afaceri fiind P.F.A. și S.R.L.), cu înmatricularea acestora (înregistrarea în registrul comerțului), întocmirea contractelor cu clienții sau furnizorii în așa fel încât afacerea ta să fie protejată, cu sfaturi privitoare la normele legale pe care trebuie să le respecți în desfășurarea activității fie că este vorba despre relația cu angajații, sau cu instituțiile statului.
Deși neglijate în multe situații, problemele de natură juridică pot distruge afaceri construite cu eforturi mari.