Prin OUG nr. 2/2022 privind stabilirea unor măsuri de protecție socială a angajaților și a altor categorii profesionale în contextul interzicerii, suspendării ori limitării activităților economice, determinate de situația epidemiologică generată de răspândirea corona-virusului SARS-CoV-2, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative publicată în Monitorul Oficial nr. 61 din 20.01.2022, Guvernul a aprobat acordarea măsurilor de protecţie până la data de 31.03.2022 pentru angajaţi şi angajatori, dar şi pentru celelalte categorii profesionale a căror activitate este interzisă, suspendată sau limitată din punct de vedere al capacităţilor de funcţionare pe perioada pandemiei de Covid 19.
https://pixabay.com/ro/photos/investi%c8%9bie-concept-afaceri-finan%c5%a3a-5241253/
A. Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi până la data de 31 martie 2022, pentru perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă, din iniţiativa angajatorului, pe perioada stării de alertă, ca urmare a efectelor produse de corona-virusul, indemnizaţiile de care beneficiază salariaţii se stabilesc la 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu brut (6.095 lei) prevăzut de Legea nr. 318/2021 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2022.
Aceeaşi măsură se aplică și salariaţilor angajatorilor a căror activitate a fost suspendată ca urmare a anchetei epidemiologice efectuate de direcţiile teritoriale de sănătate publică cu excepția celor aflați în concediu medical şi care primesc indemnizaţia de asigurări sociale aferentă.
Indemnizația se plătește din bugetul asigurărilor de șomaj la cererea angajatorului, însoțită de lista persoanelor care beneficiază și de declarația pe propria răspundere, documente transmise electronic la agențiile teritoriale pentru ocuparea forței de muncă.
Indemnizaţia este supusă impozitării şi plăţii contribuţiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare. Astfel, dacă un angajat este încadrat la un salariu brut de 4.000 de lei, va primi un şomaj tehnic de 3.000 lei, din care se scad impozitul pe venit (10%), contribuţiile pentru pensii (25%) şi contribuţiile pentru sănătate (10%) fără a se datora contribuţia asigurătorie pentru muncă.
În măsura în care un angajat, are perfectate mai multe contracte de muncă, din care cel puţin unul este activ, atunci angajatul nu va beneficia de această indemnizaţie pentru contractul suspendat.
Dacă angajatul are perfectate mai multe contracte de muncă şi toate sunt suspendate, atunci acesta va beneficia de indemnizaţie prin prisma contractului care îî oferă cele mai avantajoase drepturi salariale.
Reținerea și plata acestor contribuţii se realizează de către angajator din indemnizațiile încasate din bugetul asigurărilor pentru șomaj și acesta va trebui să le declare prin formularul 112, termenul de declarare şi de plată a acestor obligații fiscale va fi data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei în care se face plata din bugetul asigurărilor de șomaj.
Actul normativ instituie, în cazul angajatorilor, posibilitatea de decontare atât a indemnizaţiei de şomaj tehnic, cât și a indemnizației pentru reducerea timpului de lucru (OUG nr. 132/2020). Aceste măsuri pot fi acordate fie pentru salariați diferiți, în aceeași perioadă din lună, fie pentru acelaşi salariat, în perioade diferite din lună.
B. Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi până la data de 31 martie 2022, în situația întreruperii activității ori a limitării capacității de funcționare pentru sectorul/domeniul de activitate ca urmare a implementării măsurilor pentru diminuarea impactului tipului de risc prevăzute de hotărârile Guvernului pentru prelungirea stării de alertă pe teritoriul României, beneficiază de o indemnizaţie în cuantum de 75% din câștigul salarial mediu brut reglementat prin Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2022, din bugetul de Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, următoarele categorii de profesionişti:
- profesioniştii, reglementaţi la art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare;
- persoanele fizice care obţin venituri din drepturile de autor şi drepturile conexe, conform Legii nr. 8/1996 republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- persoanele care au încheiate convenţii individuale de muncă în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, republicată, cu modificările ulterioare.
Sportivii, antrenorii, medicii, asistenţii medicali, maseurii, kinetoterapeuţii și cercetătorii din domeniul sportiv primesc o indemnizație de 75% din drepturile aferente contraprestației activității sportive, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut, dacă contractul de activitate a fost suspendat din iniţiativa structurii sportive.
Acest tip de indemnizație se acordă, din bugetul de stat, în baza unei cereri și a declarației pe propria răspundere, însoțite de documentul care atestă întreruperea temporară a activității. Actele trebuie transmise electronic la agenţiile pentru plăţi şi inspecţie socială.
Pentru aceste indemnizaţii se va datora impozitul pe venit (10%), contribuţiile pentru pensii (25%) şi contribuţiile pentru sănătate (10%) care se vor declara:
- fie prin intermediul declaraţiei unice ce se va depune până la data de 25.05.2023 de către profesioniști sau persoane care realizează venituri din drepturi de autor,
- fie de plătitor dacă benefiarul are încheiate convenții individuale, termenul de declarare prin declaraşia 112 şi de plată a acestor obligații fiscale va fi data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei în care se face plata din bugetul asigurărilor de șomaj
Persoanele care îndeplinesc condițiile pentru acordarea a două indemnizații, atât în calitate de angajat, cât și în cea de profesionist, vor beneficia de o singură indemnizație, în cuantumul cel mai avantajos.
Indemnizația acordată în baza acestei ordonanțe de urgență se ia in calcul la stabilirea dreptului de indemnizație pentru creșterea copilului.
Actul normativ stabilește și verificările pe care Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială le poate face în privința solicitărilor de decontare transmise de furnizori, răspunderea asupra modului de aplicare a schemei de compensare pentru clienții casnici revenind exclusiv acestora din urmă, prin modificarea art. 2 din OUG nr. 118/2021, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 259/2021, cu modificările ulterioare.