Pliu este un brand sustenabil de haine create local, din materiale naturale, cu un design inedit, pentru femei și copii.
Ce visai să te faci când erai mică?
Nu mai știu dacă verbalizam vreo meserie în această direcție, dar îmi amintesc de parcă ar fi fost ieri, că îmi plăcea să le fac haine păpușilor. Mama era furnizorul exclusiv de materiale. Îmi aducea resturi rămase de la serviciu. Lucra într-o fabrică de confecții, unde se realizau cămăși bărbătești.Acasă mama avea o cutie plină cu nasturi diverși. Căzuți de pe la diverse haine, sau cumpărați pentru a înlocui alții pierduți probabil.
Umblam după mine mereu cu păpușile, resturile de materiale și cutia aceea cu nasturi. Îmi plăcea la nebunie să îi caut în cutie, să îi asortez și să îi cos pe hainele păpușilor.
Apoi mai târziu, mama a lucrat într-o casă de modă, unde materialele erau diverse ca texturi și culori. Deja crescusem, lăsasem păpușile. Dar îmi plăcea la nebunie să îi ascult poveștile despre ce provocări a mai avut la serviciu, despre ce soluții au mai găsit în atelier pentru tiparul acela nou și complicat. Despre ce materiale textile și culori noi s-au adus la lucrat.
Când ai simțit pentru prima dată că prinzi aripi, că ești încurajată, că poți deveni ce vrei tu să devii?
Sunt la a doua experiență antreprenorială și pot spune că înainte de a păși în zona aceasta, am avut noroc să intru într-o comunitate foarte faină de tineri cu curaj mult să viseze și să facă ceea ce le face plăcere - Universitatea Alternativă. Acolo într-un soi de interviu înainte să intru în universitate, am fost întrebată ce aș vrea să fac de mâine dacă nu mi-ar fi deloc teamă, dacă aș dispune de toate resursele necesare. Cu întrebarea aceasta am prins aripi.Ulterior, în cadrul altei experiențe pentru care sunt foarte recunoscătoare că am trăit-o în viața aceasta, în întâlnirea mea cu teatrul, actrița și prietena mea Antoaneta Cojocaru a venit și cu răspunsul clar și răspicat: "poți să fii ce vrei tu să fii!"
Cum ai pornit afacerea? A fost greu? Ai avut momente de ezitare?
De data aceasta nu am avut momente de ezitare. În vara trecută am simțit că e momentul și am început să pun lucrurile cap la cap.Dacă afacerea ta ar fi o poveste, cum ar fi aceasta?
Cred că ar fi un fel de Harap Alb cu al său drum inițiatic.Cum te simți ca antreprenoare în România?
Cred că mă simt în siguranță, văzând că antreprenoriatul câștigă tot mai mult teren și apar atât de multe contexte de dezvoltare și resurse în direcția aceasta. Provocarea e să le alegem pe cele cu care rezonăm și sunt benefice afacerii noastre. Să ne curatoriem experiențele de învățare.Care este criteriul pe care îți alegi furnizorii?
Calitatea este un lucru foarte important în Pliu și sunt extrem de recunoscătoare să colaborez cu oameni care își iubesc din tot sufletul meseria și asta o simt la fiecare interacțiune cu ei.Poate la asta ar fi frumos să se reducă de fapt consumerismul. La a consuma produse și servicii create din pasiune, din iubire.
Crezi că poti presăra puțină „magie” în cafea ca să poți merge mai departe în fiecare zi pe drumul antreprenoriatului? Ce înseamnă aceasta „magie” pentru tine?
"Magia" constă în răbdare și încredere. Provocări vor apărea mereu și eu asta am înțeles din ce am trăit pe drumul acesta până acum. Că dacă ai încredere și credință în ceea ce faci și oferi, lucrurile vor curge. Și cred că și un pas înapoi din când în când, ca să revăd imaginea de ansamblu. Lucrând cu trup și suflet, există riscul deseori să nu mai văd lucrurile cu o lentilă obiectivă și chiar să îmi scape anumite oportunități.Ce sfat poți să le dai femeilor care doresc să-și deschidă propria afacere?
Curaj și încredere în propriile forțe. Apoi să învețe să celebreze fiecare reușită. Să își dea voie să se bucure de această călătorie. Să normalizeze și coborâșurile de pe drumul antreprenoriatului.Care sunt proiectele tale de viitor?
Să continui să dezvolt această linie de haine cu piese interschimbabile, haine atemporale ce pot fi purtate chiar de mai multe generații.Caracterizează-te în trei cuvinte. De ce le alegi?
Ambiție, creativitate, perfecționism.Ai devenit ceea ce îți doreai să devii când ai fost mică?
Încă nu fac doar asta, dar faptul că am ocazia să construiesc acest brand zi de zi, pas cu pas, îmi oferă bucurie și împlinire.Ce cărți citești? Ne recomanzi o carte care ți-a schimbat modul de a fi, de a privi lumea afacerilor?
Beletristica a fost și cred că va rămâne prima iubire în materie de lectură. Pe măsură ce am crescut, mi-au stârnit interesul și cărți din zona de dezvoltare personală, artă, părințeală și nu în ultimul rând antreprenoriat.O carte care mi-a schimbat modul de a privi lucrurile în zona de antreprenoriat (și nu numai), a fost "A vinde e omenește" de Daniel Pink, citită în urmă cu câțiva ani. Practic citind cartea aceasta m-am împrietenit cu conceptul de vânzare. În carte Daniel Pink ne transmite că vânzarea e un comportament de fapt, pe care cu toții îl avem zilnic. Nu doar oamenii care cu asta se ocupă, vând. Mereu suntem antrenați într-un proces de vânzare cu alte persoane, chiar dacă nu vindem un produs sau serviciu anume.
Când de exemplu influențăm o persoană, fie chiar și apropiată, să facă ceva ce noi credem că este benefic.
Iar faptul că eu vând zilnic ceva ce eu consider că aduce plus valoare celor din jurul meu, m-a determinat să privesc procesul de vânzare că parte din viața mea de zi cu zi. Nu ceva "apretat", ci ceva foarte natural, care există în fiecare dintre noi. Cu informațiile acestea mi-a fost ușor să aduc naturalețea mea în procesul de a-mi vinde produsele.