O să încep prin a mă prezenta eu ca să știți cine e în spatele afacerii.
Mă numesc Andreea și am 27 de ani. Sunt absolventă a masterului de PR la Cluj, unde am și rămas după terminarea studiilor.
Ador Crăciunul, mai ales luminițele, nu există zi fără să ascult muzică, îl ador pe Freddie Mercury, iar mâncarea mea preferată e sushi.
Suficient despre mine. Să vă zic despre afacerea mea.
Bara Bula este un brand care s-a născut din pasiunea mea pentru agende (sunt posesoarea a peste 20 de agende cumpărate în ultimii 3 ani), dar și pasiunea comună cu sora mea pentru branding și social media.
Brandul este împărțit în două proiecte. După cum am zis mai sus, cel bazat pe produse, agende, și cel bazat servicii de branding, design și social media.
Am combinat aceste pasiuni cu un omagiu adus bunicii noastre, prin denumirea businessului. De fiecare dată când făceam câte o boacănă, ne apostrofa cu: „ce ați făcut barabule mici?”
Tot de la bunica mea am învățat reziliența care este acum unul dintre principalele atuuriale amândurora și pe care am construit și brandul Bara Bula.
Brandul este destinat femeilor care nu s-au lăsat doborâte de proprii demoni sau de cei ai societății, care concurează doar cu propria persoană și care nu vor să se piardă în mulțime.
Ce visai să te faci când erai mică?
Când eram micuță, micuță, pe la 5-7 ani, îmi doream să fiu îngrijitoare la Zoo. Îmi amintesc că îmi deschideam toate umbrelele și îmi puneam sub fiecare câte unul sau două animale din aceeași categorie. Fiecare era cu țarcul lui.Următorul dream job cred că a fost vânzătoare. Aveam o etajeră verde pe care îmi puneam jucării și le „vindeam” familiei și prietenilor.
Pe la 15 ani, când am descoperit Grey`s Anatomy, am visat să fiu pe rând chirurg cardiovascular și chirurg neurolog.
Când am intrat la liceu am avut o perioadă în care mi-am dorit să devin actriță, dorință care încă stă undeva bine ascunsă.
Când ai simțit pentru prima dată că prinzi aripi, că ești încurajată, că poți deveni ce vrei tu să devii?
Îmi amintesc atât de bine momentul: a fost în decembrie 2020. Citeam cartea Pocket full of Do scrisă de Chris Do. Citeam cu voce tare ca să-mi exersez și pronunția în engleză, iar pe ultima pagină scria astfel: „I am enough. I have nothing to prove to anyone. Ever.” În traducere e: Eu sunt suficient. Nu am nimic de demonstrat nimănui. Niciodată.Instantaneu m-a bufnit plânsul.
Am mai auzit speakeri motivaționali vorbind despre lucrul acesta, însă nimeni nu m-a făcut să o zic cu voce tare, eu mie.
Din momentul acela am înțeles că tot ceea ce fac trebuie să fac pentru mine și că singura persoană cu care trebuie să concurez vreodată, sunt eu și numai eu.
Atunci am simțit că am prins aripi și am început să lucrez cu mine ca să reușesc să mă dezvolt personal, iar în acest moment al vieții mele sunt mai fericită și împlinită decât am fost vreodată.
Cum ai pornit afacerea? A fost greu? Ai avut momente de ezitare?
E prima idee de afacere cu care nu am avut niciun moment de ezitare și vreau să cred că acesta e un semn bun.Totul a început în iulie 2021 când o prietenă, șocată de câte agende am, m-a întrebat în glumă de ce nu-mi deschid un business cu agende dacă tot sunt atât de pasionată de ele.
Ea a glumit, dar mie mi s-a părut o idee excelentă și nu am mai stat mult pe gânduri.
În august deja ceream oferte de la diverși distribuitori din țară.
Între timp mi-am creat și strategia de brand, deoarece la bază eu sunt strateg de brand, am vorbit cu o prietenă care e grafic designer să-mi creeze logo-ul și identitatea vizuală, plus grafica pentru agende.
Am pornit pagina de Instagram și Facebook, iar prin noiembrie am plătit avansul pentru primul tiraj.
Partea mai grea a fost cea legată de investiția inițială pentru că banii au venit de la tatăl meu și a durat puțin până să-l conving, însă în final a acceptat și îi mulțumesc mult pentru sprijin.
După aceea au intervenit niște întârzieri cu producția pentru că firma care trebuia să aplice folio pe copertă (acele mici pete aurii în relief) a fost în vacanță în primele 2 săptămâni din ianuarie. Timeline-ul nu am reușit nicicum să-l respect, însă acum sunt lansate și sunt foarte fericită și mândră.
Ah, a mai fost un aspect amuzant. Agendele au fost gata la final de ianuarie, iar eu nu eram la Cluj să le ridic, ci eram în vizită la mama mea, unde am contactat Covid.
Mi le-a arătat prietenul meu pe Messenger, dar eu fierbeam de nerăbdare să le ating, să le verific, să mă asigur că au ieșit exact cum voiam eu.
Dacă afacerea ta ar fi o poveste, cum ar fi aceasta?
Ar fi o poveste despre o femeie curajoasă, care nu se teme judecata celorlalți, care-și trăiește viața după bunul plac și a cărei misiunea este să nu lase pe nimeni și nimic să-i umbrească fericirea și pacea.Ar semăna cu povestea lui Mata Hari. Pentru că această femeie și-a asumat personalitatea, a șocat o lume întreagă și și-a păstrat demnitatea și eleganța până în ultima clipă de viață.
În ciuda părerilor negative despre ea, eu văd o femeie puternică, o femeie care și-a cunoscut adevărata valoare și putere.
A fost o femeie exact așa cum și-a dorit ea să fie.
Cu ocazia aceasta recomand să citiți Spioana de Paulo Coelho care-i prezintă povestea într-o manieră absolut fantastică.
Cum te simți ca antreprenoare în România?
Încă nu a trecut suficient timp încât să-mi formez o părere despre cum este să fii antreprenoare în România, însă de abia aștept să văd ce beneficii și provocări apar pe parcurs.Care este criteriul pe care îți alegi furnizorii?
Furnizorii îi aleg în funcție de interacțiunea pe care o am cu ei.Iau în considerare cum vorbesc, ce atitudine au, dacă întârzie să răspundă la emailuri sau sunt prompți.
Încerc să sprijin pe cât posibil producători locali și afaceri mici, eu având o afacere mică și la început de drum.
Momentan totul e realizat de producători din România.
Eu locuind la Cluj, mi-am dorit foarte tare ca agendele să fie printate la Cluj. Stickerele cu logo, sloganul și numele agendelor sunt create de niște oameni minunați care au afacerea în Târgu-Mureș.
Încerc acum să găsesc o variantă pentru ambalaje. Momentan achiziționez hârtia de ambalat din marile lanțuri de magazine.
Sper pe viitor să reușesc să trec la cutii ca metodă de ambalare, iar pentru asta deja știu la ce furnizori voi apela.
Crezi că poti presăra puțină „magie” în cafea ca să poți merge mai departe în fiecare zi pe drumul antreprenoriatului? Ce înseamnă aceasta „magie” pentru tine?
Libertatea e magia mea. Bineînțeles că libertatea vine și cu controlul mult mai mare pe care îl ai asupra propriei vieți.Cel mai important este că nu trebuie să-ți inhibi personalitatea și poți să-ți urmezi propriile principii și valori.
Ai libertatea de a-ți crea programul de muncă, de a decide de unde muncești, cum muncești, cu cine colaborezi. Decizi ce accepți și ce nu.
Îți conturezi viața personală și profesională exact așa cum își dorește sufletul tău.
Ce sfat poți să le dai femeilor care doresc să-și deschidă propria afacere?
Cereți și acceptați ajutor pentru că nu e nimic rău în asta.Niciodată nu uitați că timpul e singura resursă pe care nu o mai primiți înapoi.
Vizibilitatea ajută (mai ales la început), dar nu plătește facturile.
Răsplătiți-vă mereu pentru reușite (ați vândut primul serviciu/produs, ați ajuns la 500, 5.000 sau 50.000 de urmăritori pe Instagram, ați creat content pentru o săptămână într-o singură zi etc.), răsplătiți-vă. Încercați să savurați și cele mai mici succese.
Și o recomandare mai degrabă este să asculți de pe Youtube video-urile lui Jim Rohn. Ne învață și business, dar și cum să păstrăm echilibrul între viața profesională și cea personală. El e unul dintre mentorii mei.
Caracterizează-te în trei cuvinte. De ce le alegi?
ColoratăOrganizată
Furtună
Ce cărți citești? Ne recomanzi o carte care ți-a schimbat modul de a fi, de a privi lumea afacerilor?
Citesc multe cărți din domeniul brandingului și marketingului pentru că prima mea formă de activitate aceasta este.În ceea ce privește cărțile care mi-au schimbat modul în care privesc lumea afacerilor sunt mai multe nu doar una. Aș menționa Cum să dai lovitura de Gary Vaynerchuk, Start în antreprenoriat de Cristian Onețiu și Tată bogat, tată sărac de Robert Kiyosaki.