În Luna Virtuală antreprenoare.ro promovează soluții digitale dezvoltate de români pentru români și pentru educație.
Am descoperit cu plăcere o platformă educațională unică în România și care prezintă într-o manieră facilă lecții de matematică, fizică, chimie pentru gimnaziu și liceu.
Situația actuală a adus învățământul românesc într-un impas. Suntem țara cu cei mai mulți programatori din Europa și, totuși, sistemul de învățământ din România se digitalizează greoi. Profesorii se adaptează greu, copiii și părinții se luptă cu învățământul online.
Azi, mai mult ca niciodată, sistemul de învățământ ar trebui să ne învețe să căutăm informația, să știm să deosebim informația greșită de cea corectă și să știm să o utilizăm.
Lectii-virtuale.ro vine în sprijinul acestei idei și în sprijinul copiilor, profesorilor dar și părinților prin lecții video online, explicate în detaliu, exact, precis și creativ. Părinții găsesc gratuit pe site sprijinul pe care un meditator l-ar putea oferi contra cost. Profesorii văd lecții predate altfel, pe care copiii le pot îndrăgi. Iar elevii, pot urmări lecții detaliate, explicate altfel decât la școală. Pot aprofunda și se pot testa online. În grupul online de pe Facebook, copii pot pune întrebări și pot găsi răspunsuri la problemele lor.
Am discutat cu antreprenorul din spatele acestei platforme, Alin Popescu, un medic român care a ales să nu profeseze în România, dar care nu a uitat că aici e nevoie de educație mai mult ca oricând.
Cum vezi tu lumea copiilor noștri?
Îmi place să gândesc despre mine că fac parte din “generația cu cheia de gât”. Eu nu am copii și cu siguranță sunt multe lucruri despre lumea copiilor care îmi scapă din cauza asta.
Cred că o diferență importantă între lumea noastră de copii și lumea lor este că mulți dintre ei se nasc cu telefonul și cu tableta la îndemână – cu avantajele și pericolele ce vin cu asta.
Un avantaj important este că informația circulă mult mai repede și accesul la informație este mult mai bun decât pe vremea noastră. Prin dezavantaje mă gândesc la probleme specifice aduse de digitalizare cum ar fi supraîncărcarea informațională sau pericolul de a petrece prea mult timp în fața monitorului în dauna interacțiunii sociale directe. Unele lucruri existau și pe vremea noastră dar în altă formă.
Spre exemplu părinții noștri absentau din viața noastră din cauză că lucrau în schimburi de noapte sau în delegație în timp ce mulți copii din generația lor sunt crescuți de bunici pentru că unul sau ambii părinți sunt la muncă în străinătate.
Cred că mulți copii din România, mai ales cei din mediul rural, sunt încă puternic afectați de sărăcie. Cu toate acestea rămân optimist. Din fericire am avut parte de mult progres tehnologic în ultimii ani și asta ajută foarte mult la îmbunătățirea calității vieții copiilor. Per ansamblu cred că copiii noștri beneficiază de oportunități de dezvoltarea profesională și materială net mai bune decât cele de care am avut parte noi.
Ce vrei să lași în urma ta?
O lume mai bună decât am găsit. Prin natura profesiei mele de bază – sunt medic – pe măsură ce îmbătrânesc, simt din ce în ce mai frecvent că timpul pe care-l avem de petrecut în această lume este finit.
Eu am decis să nu mai aștept nimic de la alții și să cer mai mult de la mine însumi. Cred că am avut foarte mult de pierdut ca societate din așteptarea irațională ca cineva sau ceva extern nouă să vină să ne rezolve problemele. Problema principală pe care mi-am propus să o rezolv sau măcar să fac o contribuție semnificativă în direcția asta este transmiterea cunoștințelor elementare pentru înțelegerea științei.
Există aici niște probleme de acces la informație de calitate care de 30 de ani nu sunt corectate. Concret, mă refer la faptul că transmiterea cunoștințelor esențiale pentru înțelegerea științei – Matematică, Fizică și Chimie – se face preponderent în școlile și liceele de vârf, respectiv pe calea meditațiilor particulare.
Acest model exclude în mod sistematic copiii din familii mai nevoiașe care sunt de fapt majoritari numeric și care învață în școli de cartier, în licee tehnologice și respectiv în mediul rural. Nu ne mai putem permite să irosim această resursă umană valoroasă și a sosit vremea de a gândi soluții și pentru ei.
Cum te implici în educația copiilor?
Plecând de la principiile enunțate mai sus în urmă cu 7 ani am început să creez ceea ce este astăzi Lecții Virtuale (lectii-virtuale.ro).
Lecții Virtuale este un website pe modelul Khan Academy care facilitează accesul la informație cu conținut științific de foarte bună calitate în mod gratuit (cu reclame) sau la un preț modic pentru cine dorește acces fără reclame. Oricine are un dispozitiv decent și o conexiune de Internet poate accesa aproximativ 1200 de lecții de Matematică cls. 5-10, Fizică cls. 9-12 și Chimie cls. 9-12.
Am început să adăugăm și filme la Matematică cls. 11-12 și sperăm să acoperim și aceste două clase până la sfârșitul anului școlar. Lecțiile noastre respectă programa și convențiile sistemului de educație românesc și pot fi folosite imediat, mai ales acum când școlile trec în online.
Ce te-a determinat sa alegi această cale?
Deși am emigrat din România în Marea Britanie în urmă cu 12 ani nu am uitat niciodată de unde am plecat și de ce am plecat.
Ca și elev în România am trăit de multe ori situația de a-mi dori să învăț și să nu am din ce sau de la cine. Părinții mei au doar studii liceale și nu și-au permis să plătească meditații particulare pentru mine.
La școală, mai ales la materiile reale, profesorii erau copleșiți de condițiile în care lucrau și nu am avut vreodată parte de atenția necesară din partea dumnealor. Nu-i învinovățesc pentru că înțeleg cum și de ce dar nici nu ascund adevărul.
Profesorii nu pot ajunge la toți copiii și au nevoie de soluții care să crească eficiența actului didactic. Unele soluții se află la dumnealor și la sistemul educațional dar multe soluții pot veni și de la noi ca societate. Este important să îi ascultăm cu atenție pe profesori atunci când vorbesc despre problemele cu care se confruntă și să ne asigurăm că înțelegem corect mesajul lor.
Cine este sprijinul/stâlpul tău când lucrurile nu merg cum le-ai planificat?
Când dau de greu mă salvează feedback-urile de la utilizatori, emoțiile din cuvintele lor și valorile absolute ale timpului petrecut pe website rezolvând probleme sau urmărind filme.
Spre exemplu, când ajung seara acasă și văd că într-o singură zi pe website s-au vizualizat 60 de ore de film sau s-au rezolvat 300-400 de teste asta îmi dă puterea de a continua. Evident nu-mi este ușor și aproape tot timpul când vine vorba de Lecții Virtuale evoluez la limită sau mult în afara zonei mele de confort.
Nu în ultimul rând mă bazez pe oamenii din echipa Lecții Virtuale care mi-au fost alături în toți acești ani. Fără ei toate eforturile mele ar fi în zadar.
Cum ți-a schimbat lectii-virtuale.ro viața?
Lecții Virtuale a avut un impact major asupra vieții mele prin timpul petrecut, prin resursele financiare angajate, prin lucrurile din afara meseriei mele pe care a trebuit să le învăț respectiv prin faptul că m-a forțat să îmi conștientizez și să îmi depășesc tot timpul limitele naturale.
Aș fi putut să să am o viață mai simplă decât am acum. Dar atunci nu aș fi aflat niciodată ce e un terminal, un limbaj de programare sau un program de editare de film. Nu aș fi aflat niciodată ce înseamnă să interacționezi programatic cu un calculator sau cu un API în contrast cu interacțiunea binecunoscută prin point and click.
Am cunoscut oameni excepționali și inimoși cu care nu aș fi intrat niciodată în contact dacă nu ar fi fost acest website. A trebuit să accept să vorbesc în public și să devin oarecum persoană publică – lucru care nu e întotdeauna plăcut, cel puțin nu pentru mine.
Ceea ce este plăcut și nu regret este sentimentul de recunoștință pe care l-am simțit de multe ori de la utilizatorii noștri sau de la oameni care pur și simplu ne-au ajutat pe mine și echipa Lecții Virtuale doar pentru că au recunoscut importanța a ceea ce facem și munca pe care am depus-o.
Cum e diferita realitatea actuala a businessului tău comparativ cu ce îți imaginai când ai pornit la drum?
A fost mult mai greu decât am crezut că va fi. Practic nu exista o piață în România pentru produsul pe care eu și echipa îl dezvoltăm. Asta poate părea un avantaj dar nu a fost așa. Volumul plăților electronice în România este încă mic și asta ridică probleme serioase de sustenabilitate financiară. Cadrul legal din România este greoi și învechit.
O problemă deosebit de dificilă a fost să am firmă în România și să o administrez prin proxies în timp ce eu eram în străinătate. Am avut mari dificultăți în a găsi contabili și juriști care să-mi furnizeze expertiza contabilă sau juridică de care aveam nevoie. De multe ori am plătit oameni din aceste profesii și tot a trebui să-mi fac singur temele citind legi sau editând contracte.
Cum te promovezi?
Utilizez platformele sociale de tip Facebook și Linkedin dar sunt conștient că e loc pentru mai bine. La partea de promovare mai am foarte multe lucruri de învățat. Eu am considerat mult timp că un produs bun se vinde singur în timp ce asta e de fapt o excepție și nu regulă. Am avut și câteva apariții în ziare, radio și televiziune. Faptul că nu sunt în țară nu ajută.
Care sunt elementele care fac diferența între platforma ta și alte platforme asemănătoare?
Lecții Virtuale este platforma de E-Learning cea mai diversificată și cu cel mai bogat conținut din România și singura de bună calitate care se poate accesa gratuit în regim freemium (cu reclame). Suntem singurii care am implementat butonul Google Classroom pentru a facilita partajarea conținutului nostru în ecosistemul GSuite de la Google. Probabil că vom fi primii care vom implementa produse de inteligență artificială într-un produs românesc de E-Learning.
Lecții Virtuale este produsul colaborării unor români din România și români care trăiesc sau au trăit în diaspora și arată ce putem realiza când ne unim forțele cei din țară cu cei din străinătate.
Care este viziunea ta în viitor pentru afacerea ta?
În prezent ne-am propus să acoperim cu filme cls. 11-12 la Matematică. Vom continua să producem conținut nou și să adăugăm și alte materii. Mi-ar plăcea să avem o secțiune de programare.
O altă prioritate este implementarea unei secțiuni de evaluare automată în vederea facilitării lucrărilor de control și a tezelor în perioada școlii online.
Sper ca website-ul să continue să se dezvolte și să ajungă cea mai mare și cea mai bună platformă de E-Learning din România nu doar ca și conținut ci și ca număr de utilizatori. Un aspect important pe care îl vom urmări în viitor va fi să extindem colaborarea cu profesorii care lucrează în sistemul de educație românesc.
Care este cea mai mare realizare a ta de până acum?
Greu de spus. Acum aproximativ 2 ani am trecut de 1000 de pacienți operați de mine. Lecții Virtuale începe să facă de asemenea un impact destul de mare. Dacă luăm în considerare punctul meu de plecare cred totuși că cea mai mare performanță a mea rămâne faptul că am reușit să ajung medic. Am și un regret aici – faptul că nu profesez în România.
Dăruiește un gând(sau mai multe) pentru părinții care citesc interviul.
Să ai un copil este o mare responsabilitate dar și un mare dar. Nu uitați să vă bucurați de copii. Există multe persoane care și-ar fi dorit să aibă copii și nu s-a putut.
Viitorul copiilor noștri ne privește pe toți. Cred că este important să nu ne mai poticnim în dezbateri sterile despre cauzele problemelor cu care ne confruntăm ca societate și să implementăm soluții. Trebuie să găsim căi de ne înțelege și de a avea încredere unii în alții. Este momentul să reparăm ce nu s-a reparat în 30 de ani. Am încredere că generația care a crescut cu cheia de gât are puterea de a face aceste reparații!
Lectii-virtuale.ro este prima platformă de acest gen pe care o prezentăm. Dacă știți și alte platforme sau aplicații educaționale dezvoltate de antreprenori români, vă așteptăm să ni le prezentați.