În drumul către succesul în afaceri, stabilirea unor obiective relevante, concrete și realizabile sunt fundamentale pentru a obține rezultatele dorite. Abilitatea de a seta și urmări obiectivele poate face diferența dintre succes și stagnare. Și da este o abilitate care se învață și se practică. Lucrul cu obiectivele poate fi ușor plictisitor în business, să le setezi, apoi să le urmărești, să le adaptezi constant la context și să le evaluezi pentru a vedea unde ai ajuns.
Ce vei afla în articol
În experiența mea de coach, una din cele mai mari provocări pe care clientele mele, antreprenoare, o întâmpină este că nu reușesc să facă diferența dintre obiectiv și rezultat.
Ce înseamnă să îți setezi un obiectiv realizabil?
Un obiectiv realizabil este acel lucru/acțiune pe care îl faci constant și consecvent pentru a ajunge la rezultatul dorit. Să îl faci realizabil înseamnă că ai făcut o evaluarea a resurselor de care ai nevoie, că îți cunoști puterile, energia și ritmul de lucru, astfel încât să nu setezi un obiectiv prea măreț și să nu te ții de el, dar nici prea mic. Un obiectiv trebuie să fie realizabil dar în același timp și provocator astfel încât să fie motivant și să îți aducă satisfacție.
Un obiectiv realizabil trebuie să fie fezabil în contextul resurselor și competențelor pe care le ai la dispoziție și specific, dacă este general nu vei ști ce ai de făcut. Un obiectiv realizabil are și o încadrare în timp și spațiu. Un timp bine definit te motivează să fii disciplinată și să acționezi cu determinare. În spațiu, înseamnă că trebuie să își găsească locul în agenda ta săptămânală și în calendar. Degeaba îți setezi obiective dacă apoi uiți de ele și agenda ta se umple de alte activități care nu îți aduc valoare în direcția rezultatului dorit.
Asigură-te și că obiectivul este relevant pentru viziunea și misiunea afacerii tale.
Trebuie să fie în concordanță cu valorile și direcția pe care vrei să le urmezi, chiar dacă poate nu este o activitate care îți face atât de mare plăcere. Am observat și la clientele mele că tind să își pună anumite obiective doar pentru că le place activitatea dar nu le aduc plus valoarea la rezultatul final și nu sunt în concordanță cu strategia și viziunea lor de business.
Ce ar fi un obiectiv fără o evaluare constantă și adaptare la context?
Doar o informație pe o agendă care nu te ajută să ajungi unde îți dorești. Definește criteriile prin care poți evalua progresul și succesul atingerii obiectivului. Astfel, vei ști când ai atins scopul propus. De asemenea, e important să faci o evaluare constantă a obiectivelor, lunară sau trimestrială, pentru că multe se schimbă, contextul extern se schimbă și tu te schimbi. Și obiectivele tale ar trebui să se adapteze la aceste schimbări pentru a-ți servi în atingerea scopului final, altfel rămân irelevante.
De exemplu, un obiectiv realizabil pe care eu mi l-am setat pentru business-ul meu este să fac două postări pe săptămână pe canalele mele de social media în care să vorbesc despre importanța obiectivelor realizabile în business și sesiunile de lucru pe obiective pe care le organizez săptămânal. Este un obiectiv trecut în agenda mea, încadrat în timp, îl urmăresc săptămânal și deja a devenit o rutină.
Rezultatul nu este un obiectiv
Obiectivele reprezintă acțiunile pe care le stabilești pentru a ajunge la destinația dorită. Așa cum spuneam mai sus ele sunt măsurabile și se axează pe acțiuni concrete care să te ducă la destinația dorită. Pe de altă parte, rezultatele sunt reușitele, sunt victoriile pe care le obții în urma obiectivelor pe care le-ai parcurs constant și consecvent.
În exemplul de mai sus rezultatul pe care eu mi-l doresc cu obiectivul legat de promovare, este acela de a avea în fiecare sesiune de lucru 4 participante în câte două sesiuni diferite pe săptămână. Asta e ceea ce eu vreau să obțin, acesta este scopul meu final, dar eu mă concentrez pe obiectivul care să mă aducă aici. Uneori un singur obiectiv nu este suficient să te ducă la rezultatul dorit și va fi nevoie să adaugi și altele.
Încă o diferență majoră între obiectiv și rezultat este aceea că asupra obiectivului ai control, pe când asupra rezultatului nu ai. Adică eu am control asupra obiectivului meu de a face cele două postări săptămânal și ține doar de mine ca ele să se întâmple. Rezultatul final nu ține doar de mine pentru că nu am nicio garanție că în urma acestor postări vor cumpăra 4 persoane câte un loc la o sesiune de lucru. Pentru că acțiunea de cumpărare nu este la mine, ci la client, iar eu nu am control asupra ei, pot doar influența prin intermediul obiectivelor pe care mi le setez.
Dacă te vei concentra doar pe rezultate, te vei fustra pentru că vor fi momente când te vei simți lipsită de control și că afacerea ta depinde de alții. Dacă în schimbi te concentrezi pe ce poți tu controla, și anume să te ocupi de obiectivele pe care ți le-ai setat, pe acele acțiuni care țin doar de tine, te vei simți motivată, vei simți că ești în controlul afacerii tale și vei avea un sentiment de satisfacție când vei vedea progresul.
Cum îți poți seta obiective realizabile
Pentru a ajunge la o listă clară de obiective, pentru a ajunge acolo unde vrei în afacerea ta, e necesar să îți aloci timpul necesar constant pentru a analiza, evalua și stabili ce vrei să obții, cu ce resurse și cum îți propui să ajungi acolo. Suntem obișnuite cu acțiunea, cu a face mereu câte ceva, să nu avem momente libere, mai ales în antreprenoriat când este mereu câte ceva de făcut. Și nu ne alocăm acest timp de lucru cu noi și obiectivele noastre, ne pierdem în multe activități care nu aduc valoare. Este practic un angajament pe care ți-l iei tu față de tine și afacerea ta pentru a avea succes.
Nu e suficient să ai un vis, o dorință, sau un rezultat la care vrei să ajungi. Ai nevoie în primul rând de angajament față de visul tău, altfel nu vei face nimic pentru a-l transforma în realitate. E ca și cum visezi să călătorești în Africa, dar nu faci nimic în direcția aceasta, aștepți să se întâmple ceva. Nu e de ajuns nici să ai angajament, acest angajament trebuie transformat în lucruri palpabile, în obiective clare pe care tu le ai de făcut constant și consecvent pentru a ajunge acolo.
Sunt mai multe căi prin care poți ajunge la această listă clară de obiective. Poți sta tu cu tine să lucrezi și să creezi această listă sau poți lucra împreună cu alți specialiști care să îți ofere suport, structură și informații. Poți citi cărți, poți parcurge un curs, poți lucra cu un consultat sau coach. Soluțiile sunt multiple, important este ce nevoie ai tu pe zona de obiective. Când lucrezi cu un specialist ai de fapt un partener de responsabilizare care te menține activă pe subiect și astfel te ții de treabă.
Două dintre secretele succesului și atingerii rezultatelor sunt constanța și consecvența, dar asta deja face subiectul unei alte povești. Succes în atingerea obiectivelor!