dinMarginime este un concept care promovează producătorii locali din Mărginimea Sibiului și dezvoltă, prin integrarea comunității, turismul rural.
Cum ai pornit pe drumul antreprenoriatului?
Am simțit că am foarte multă libertate de exprimare; sunt creativă și vroiam să am un spațiu unde să creez, să construiesc ceva la ce sunt bun. Am început în 2009 cu crearea de bijuterii handmade, m-am format apoi ca bijutier, în timp ce lucram în turism. Am ajuns astfel, în 2018 să deschid al doilea business: o agenție de turism, specializată pe turism de incoming și promovarea turismului rural. Cam în aceeași perioadă am lansat și tagline-ul #primitiveromanianstyle. Odată cu lockdown-ul am creat dinMarginime, iar în urma acestui concept am revenit la o pasiune veche: scrisul. Așadar sunt și copywriter.Acest drum l-am început în septembrie 2021 când am decis să devenim producători de conserve din legume și fructe, adică să facem zacuscă, dulceață, sirop, cum s-ar zice-n popor. Om pune și murături dacă ne ceri, că tot la categoria aia intră.
Dar știi de ce?
Am ajuns mici producători pentru că cei care făceau nu făceau “ca la carte” așa c-am hotărât să ne asumăm treaba asta și, printre altele, să cumpăram producția de legume și fructe din Mărginimea Sibiului și să facem noi asta, ca pe vremuri!
Ce înseamnă ca pe vremuri?
Pentru noi înseamnă sănătate, în primul rând. Normal, ne conformăm normelor de igienă actuale, avem autorizații, suntem controlați periodic, însă ne-a mai interesat foarte tare încă un aspect: rețeta! Am vrut să fie făcută zacusca că-n rețetele din bătrâni, adică cu legumele coapte și apoi fierte la ceaun, pe foc de lemne . Recunoaștem că n-am pus mult ulei și nici foarte multă sare, c-am vrut să ne conformăm și cu cererea din punct de vedere actual al menținerii sănătății.
Cred că antreprenoriatul este exact despre asta, despre a crea mai multe business-uri, de ce nu , chiar în domenii diferite.
Ești singurul asociat în compania ta?
Ne place să spunem că dinMarginime este creația unică a doua spirite unite. Suntem familia TARA, din Rășinari și ne place #viațalațară.Dacă ai o afacere împreună cu soțul sau iubitul tău, ne spui cum reușiți să vă detașati de afacere?
Făcând din pasiune munca e destul de greu sa ne detașăm. Ne vin idei aproape continuu, chiar și în concediu și ajungem sa discutam despre cum sa le implementam ca sa oferim o experiență cât mai calitativa.Iubești ceea ce faci?
DA, iubesc foarte mult ceea ce fac, îmi place sa creez continuu și cred ca femeile, în general, sunt o sursa inepuizabila de inspirație, au nevoie sa creeze ca sa lumineze.Cum faci să iubești mereu ceea ce reprezintă afacerea ta?
Ma împlinește, de aceea de multe ori spun ca vreau sa promovez Mărginimea Sibiului la rang de artă, fiindcă, știi, uneori arta e făcută și abia apoi cumpărată, o faci pentru ca simți, e inspirație, e pasiune, e ceva ce aș face (chiar am și făcut) și pe gratis, iar în urma experienței din lockdown știu sigur ca sunt motivata sa fac sacrificii sau sa risc pentru a o tine "în viață".Tu ți-ai susține "din buzunar", credite sau alte datorii propriul business ca sa nu moară? Exact asta am făcut eu, împreună cu soțul meu.
Pur și simplu mă bucur ca am șansa asta, să dețin și să dezvolt propria afacere. Venind din suflet, o iubesc mereu!
Ai un brand personal sau un brand al afacerii?
Mi-am dat seama la un moment dat ca într-un ocean de business-uri este nevoie de un brand personal pentru elevarea propriului business. Oricum oamenii au ajuns sa mă identifice cu business-ul, așadar mi-am creat identitatea în jurul brandului afacerii și astfel am ajuns sa dezvolt și un brand personal care sa încununeze ceea ce fac în business-uri.Care e povestea pe care brandul tău o spune clienților?
Dacă este să mă identific cu ceva, mă identific cu experiențele de turism. Mi-a plăcut întotdeauna să călătoresc, să contribui cu idei faine și să creez vacanțe inedite, de neuitat și să scriu!În anul II de Facultate am făcut practică într-o agenție de turism. Mi-a plăcut atât de mult, încât am rămas angajată acolo.
Trei ani mai târziu am semnat un contract Paid Intership pe un an de zile în food and beverage cu Baltimore Marriott Waterfront USA(încă mă gândesc la locul ăla uneori).
Nu am luat viza ca să ajung acolo, însă am trecut prin 3 interviuri mari și late pentru șansa asta, dintre care ultimul chiar cu directorii din USA, face to face! Contractul nu are putere asupra deciziei Ambasadei. (𝘌 clar, mă vroia România aici!)
Apoi am lucrat în hotelărie încă 3 ani.
Practic, tot ce ține de turism: mâncare, evenimente, cazare, organizare de vacanțe, obiective turistice, experiențe gastronomice, mi-a plăcut și-mi place!
Chiar și când m-am mutat din Timișoara în Rășinari, eu vedeam în primul rând potențialul turistic al regiunii și al întregului județ Sibiu. Mă bucura faptul că se putea ajunge “undeva” rapid, la relaxare, adrenalină, la munte sau lac, etc.
În lockdownul din primăvara lui 2020 (primul din istoria covidului), atunci când oamenilor le erau limitate și condiționate ieșirile, producătorii locali au avut de suferit. Piețele volante și cele locale erau închise. Legumele de primăvară tocmai apăreau și mai venea și Paștele! Știi și tu că se pune preț pe masa de Paști. Marfa perisabilă era în pericol, iar cei care își făcuseră recent seră erau cu adevărat îngrijorați. Însă nu doar ei! Chiar și crescătorii de oi și vaci erau îngrijorați deoarece făcuseră ei brânză din lapte…dar unde s-o mai pună? (între noi fie vorba, cât lapte să dai chiar și pisicilor din curte?)
De când m-am mutat aici am devenit consumator fidel al produselor alimentare din Rășinari, dar și al celor din satele vecine. Tocmai de aceea, oamenii de la care cumpăram ne știau și fără să își dea seama, practic, i-au spus soțului meu ce probleme au.
Ne-am gândit la ce puteam face pentru ei și am început să ne sunăm prietenii din oraș care nu ajungeau oricum pe la magazine și erau consumatori de alimente sănătoase sau țărănești, cum ar veni vorba. Apoi am văzut că Primăria Rășinari postase, spre susținere, o listă cu toți producătorii din Mărginimea Sibiului, ceea ce ni s-a părut grozav!!! Am pus mâna pe telefon și l-am întrebat pe domnul primar dacă ne putem folosi de acea listă și să creăm o pagină de Facebook cu denumirea (de atunci) #piatarasinari pe care am transformat-o, totuși, într-un nume suuuper general #produselocaleproducatorilocali, nume cu succes nebănuit.
Din acel moment am făcut muncă voluntară de promovare și susținere a producătorilor locali Sibienii și, spre surprinderea noastră, nu doar ei (pentru că am avut cereri chiar și din alte sate, precum Sura Mare), cereau produsele alimentare din Mărginime. Am preluat cereri, am dat informații, am colectat produse și le-am dus doritorilor. Oamenii descopereau, prin noi, Mărginimea Sibiului.
Oamenii aflau că există și altceva decât ceea ce știau de atâta timp (altceva decât supermarketuri sau piețe cu samsari).
Odată cu redeschiderea circulației, noi am “încheiat” activitatea, dacă se poate spune așa. Am recomandat tuturor să vină sâmbătă să facă piața în Rășinari, am dat locația și ne-am retras.
Am primit multe mesaje în care oamenii încă ne cereau să rămânem activi.
Poate ai fost și tu unul dintre ei!
Ne-am scuzat frumos, că ne întoarcem la ale noastre și am închis pagina.
Chiar dacă ne despărțiserăm oficial, gândul meu a rămas, însă, tot la acei oameni, așa că mintea mea își crea fel de fel de scenarii prin care i-aș putea ajuta mai departe sau mai profesional… până am ajuns la o idee:
Cum ar fi sa creez o platformă pentru ei?
Am hotărât să creăm un brand prin care să promovăm în continuare oamenii ăștia gospodari, dar și meșterii, locurile, viața @dinMarginime pentru că simt că totul se leagă atât de frumos!
Nu am ezitat să aplicăm pentru fonduri și așa am obținut €20000 finanțare prin @GAL Mărginimea Sibiului cât să creăm platforma http://www.dinmarginime.ro
Aici toți producătorii sunt bineveniți să le promovăm produsele și am ales să și e locul în care scriu povești din Mărginime, cu scopul de a dezvălui frumusețea locului, produsele locale și viața oamenilor de aici.
În momentul de față platforma are un an vechime și este în curs de dezvoltare. Avem listați 6 producători locali, cu produse alimentare și nealimentare. Oferta pentru consumatori (𝘢𝘥𝘪𝘤𝘢̆ 𝘴̦𝘪 𝘱𝘦𝘯𝘵𝘳𝘶 𝘵𝘪𝘯𝘦) este în creștere și suntem deja în discuții cu alți 4 producători. Ideea e să ajungem un hub al regiunii prin care să oferim consumatorilor de acest stil de viață produsele tradiționale, autentice românești, exclusiv din Mărginimea Sibiului, fie ele vechi sau adaptate modern.
Așa că acum includ în conceptul dinMarginime întreaga experiență.
Explic oamenilor ce înseamnă să crești o comunitate prin contribuție. Adică de ce e important să consumi produse alimentare de la localnici sau să cumperi cadouri pentru cei dragi, de aici.
Explic de ce există o legătură între producătorii locali și turism.
Explic de ce este important să avem turism rural de calitate superioară în Mărginimea Sibiului, indiferent că vorbim despre cazări chiar și de două stele, piață, PGL-uri, colibe sau restaurante.
Fac educație prin scris și explic de ce o rețetă tradițională autentică are valoare acum și va fi și mai prețuită în viitor ( recunosc, gătesc și eu la TM6, chiar dacă îmi place mâncarea la ceaun, telemeaua și slănina)ș
Explic de ce e valoroasă și autentică Mărginimii o cană creată pe roata olarului, chiar dacă nu are modelele “vechi și tradiționale” pictate sau încrustate pe ea, susțin progresul în timp ce vreau păstrarea patrimoniului local și acestea sunt valori pe care le pot încuraja să fie date mai departe doar așa, prin scris, organizare de experiențe locale, degustări, identificarea și promovarea producătorilor locali, angrenarea structurilor de cazare în experiențe autentice și informarea ta, a celui ce vrea să guste din viața rurală, chiar dacă preferi să locuiești în oraș.
Fac asta cu tot sufletul, din 𝘧𝘭𝘰𝘸, cu credință că asta ne educă copiii, ne îmbunătățește calitatea vieții și poate și pentru că asta am studiat în ultimii 14 ani: turism-servicii, marketing în turism-servicii și copywrite în turism-servicii.
și acum vine întrebarea..
𝘴̦𝘪 𝘢𝘤𝘶𝘮 𝘷𝘪𝘯𝘦 𝘪̂𝘯𝘵𝘳𝘦𝘣𝘢𝘳𝘦𝘢...
De ce să faci parte din comunitatea conceptului dinMarginime?
🌕afli ce producători locali au mai apărut și vezi o diversitate de produse locale, în online;
🌖poți comanda online, cu livrare, de pe platformă, direct de la producători;
🌗te informezi despre arhitectură, patrimoniu, gust, natură;
te informezi despre obiceiuri;
🌘citești povești din Mărginimea despre care poate nu s-a zis vreodată;
🌑vezi prin ochii mei lucrurile cu care erai deja obișnuit;
🌒afli despre evenimentele din regiune: drumeții, plimbări, ieșiri cu copiii, brunch-uri, degustări, spectacole, târguri, etc;
🌓primești invitații la evenimente deosebite;
🌔te informezi despre ce înseamnă sănătos dincolo de trenduri;
☀️contribui la notorietatea regiunii
Ai simțit vreodată că nu comunici cu suflet ci rece și impersonal?
Mereu am simțit ca pun suflet când comunic, vorbesc sau scriu.Crezi că e important să comunici eficient, să pui puțină iubire în vorbele adresate clienților tăi?
Desigur. Mereu pun emoție. Am înțeles, chiar ca, astfel, sunt sursa de inspirație!O prietenă pe care am ajutat-o recent să promoveze un eveniment, prin strategie și text, m-a întrebat ce mă face să scriu, spunându-mi apoi:
“Ție îți vine cu ușurintă să postezi pe social media și să fi, parcă, prezentă peste tot cu commenturi și încurajări 🤗”
M-am minunat că se vede așa din exterior și m-am mirat… pentru că doar eu știu cum am renunțat la scris și postat în social media în urmă cu opt ani.
Am întrebat-o despre ce vrea să vorbim.
Mi-a spus:
“Păi nu fac sens în capul meu câteva chestii legate de: de ce și cum să postez.
Ce te face să postezi?
Care e miza?
Ideea e că mie mi-e greu și mecanic, mă deranjează să țin telefonul atâta în mână până fac o postare. Mai e și o ieșire super mare din zona de confort pentru că mă expun, să zicem așa. Și parcă atunci când încerc să postez zilnic sau să fac povești nu pot trăi momentul, ca mă gândesc să postez. Oare exagerez sau nu am prins ideea?”
Mi-am dat seama că întrebările ei nasc o conștientizare în mine.
I-am spus că și eu simt tot ceea ce simte ea.
Teribil m-a ținut pe loc și pe mine faptul că n-am vrut să expun prea mult din mine, din te -miri-ce temeri și, probabil, credințe limitative.
Și într-adevăr…mă întrebam acum care e miza mea pentru că o altă cunoștință, cu o zi înainte, mi-a spus că simte uneori că lucrurile sunt în zadar, că oamenii nu se implică, că totul e doar o aparență și, de fapt, nu se mișcă nimic cu adevărat.
Mă întrebam dacă merită tot ce fac, fiindcă să crești o comunitate implică comunitatea însăși și nu știu sigur dacă obiectivul meu e și al comunității. Vor cu adevărat cei din Mărginimea Sibiului să fie promovată regiunea lor? Vor turiști? În ce măsură vor să își vândă produsele la standarde de calitate? Simt nevoia de a se dezvolta? E important să “creștem” împreună? Cine sunt eu să spun povesti dinMărginime dacă nu m-am născut aici?!
Mi-am dat seama seama de un cuvânt cheie: identitate.
Atunci când nu (mai) știi care îți este identitatea, nu știi încotro să o iei și ai frici, frica te oprește din evoluție.
Deci, te-ai întrebat ce frici ai?
Dacă îți cunoști, însă, identitatea, știi ce vrei, în primul rând pentru tine.
Identitatea este pur și simplu punctul culminant al credințelor care modelează modul în care ne percepem pe noi înșine. Aceste convingeri controlează modul în care gândim, simțim și interacționam cu lumea din jurul nostru. Ele influențează și ceea ce decidem să facem. - ne spune Tony Robbins.
Odată ce îți cunoști identitatea, știi clar care e miza și nimic nu te oprește din a-ți atinge obiectivul.
Înțelegi că ceea ce alegi să faci, faci din pasiune, încredere și contribuție.
Am înțeles că făcând ce-mi place îi voi inspira și pe alții și voi ajunge să fiu înconjurată mai devreme sau mai târziu de #oamenicamine și nu va mai conta atât de mult ce fac alții.
Din acel moment am prins curaj să scriu mai des despre Mărginimea Sibiului și despre turismul rural. Am prins curaj să invit oamenii să descopere ceea ce am văzut și eu frumos, aici.
Care crezi că este diferența dintre antreprenoriatul feminin și cel masculin?
Diferența consta în energie. Mă refer la energia în care se afla fiecare, iar femeia e bine sa fie în energie feminină, sa completeze prin natura ei. Sa fie farul care luminează, sa aibă viziune, sa fie inspirație și sa creeze. E momentul în care totul vine din flow. Iar dacă vrei sa afli mai multe despre echilibrul asta, sa știi ca în 11 martie voi vorbi în Oradea la Summit Femei pentru Femei. Dă un search în FacebookCât de flexibilă și adaptabilă ești?
Am învățat flexibilitatea odată cu mutarea mea din Timișoara în Rășinari. Am crezut ca mă voi adapta ușor, am parcurs cei șapte ani magici si pot spune ca acum sunt mai adaptabila decât credeam, păstrându-mi, totuși, valorile și principiile!Suntem în luna iubirii și iubim și oameni și afaceri. Cum sărbătorești iubirea în familie?
Prin timp petrecut împreună.Ce provocări îți aduce 2024?
Colaborări pentru promovarea de calitate a Mărginimii Sibiului: suport video, foto, financiar.Care sunt proiectele tale de viitor?
Proiectele mele sunt creșterea comunității celor care doresc sa afle PovestiDinMarginime promovând prin scris Mărginimea Sibiului ca destinație turistică.Ce cărți citești? Ne recomanzi o carte pe care ai citit-o recent?
Citesc foarte multe cărți despre dezvoltarea copiilor, dezvoltare personală pentru mine în diferite domenii: spiritual, financiar, mă inspir din biografii și autobiografii.Cel mai recent am citit Secretele întregii vieți - Iuliana Neagu și am început Istoria credințelor și ideilor religioase - Mircea Eliade